Opnår du dine mål?

Lykkes du eller mislykkes du når du sætter dig et mål? Er du en succes eller en fiasko?

Hvilke kriterier vurderer du dig selv udfra?

Selvkritik kan være destruktiv, hæmmende og udløse følelser som skyld, skam, bedrøvelse, vrede, bitterhed og depression. Og hvis vi ikke lykkes, med det vi sætter os for, kan det i værste fald gøre os endnu mere selvdestruktive.

Hvad vil der ske, hvis du istedet vælger, at se på hvilken læring du ønsker at opnå, når du sætte dig et mål? Fx. ønsker du at tabe dig, lad os sige 10 kg, så er der tale om enten/eller mål. For enten så taber du dig, eller også gør du ikke…

Hvis du istedet ser på hvilken læring vil du opnå? Så kunne det handle om; Hvornår er det bedst for mig at lave motion? Hvordan får jeg spist mere grønt? Hvad motiverer mig til at holde fast i mit vægttab? Hvilke livsstilsændringer er mest effektive for mig? osv.

Disse spørgsmål vil rette din opmærksomhed på, hvad der virker for dig. Glipper det for dig at nå de 10 kg, så har du fået en brugbar viden med dig, som kan styrke dig fremadrettet. Du har opnået en læring istedet for en følelse af at være mislykkes.

Så gør læring til det, du navigerer efter – skift fokus til det der virker.

    “Find ud af hvad der virker og gør mere af det”

Steve De Shazer

 

 

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *